Code D

Wij zijn een Code D school

Wereldoriëntatie in een nieuw jasje, dat is Code D. Stap voor stap vergroten de leerlingen hun kennis, ontwikkelen ze hun vaardigheden en gaan ze de wereld begrijpen. Leerlingen krijgen les uit een jeugdtijdschrift, met uitdagende kijk- en denkopdrachten. Ze doen actief kennis op over de wereld van toen en nu, over aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek.

De methode Code D van uitgeverij Zwijsen is een geïntegreerde methode voor wereldoriëntatie voor de groepen 4 t/m 8. Kennis en vaardigheden, daar staat Code D voor. Kennis is de basis van alles. En kennis zorgt ervoor dat je nog meer wilt weten, dat je gaat doorvragen en doordenken. Met de bronnen en opdrachten van Code D bouwen de leerlingen aan een stevig kennisfundament. In Code D werken de leerlingen veel samen. Interactie verscherpt hun beeld en brengt ze op nieuwe ideeën. Door samen over de opdrachten en bronnen te praten, krijgen ze bovendien meer grip op wat ze gelezen en gezien hebben.

 

Structuur

Per groep zijn er 10 thema’s per jaar. Er zijn 5 thema’s mens & maatschappij waarin geschiedenis op een logische manier wordt verbonden met aardrijkskunde, en dan vooral de sociale geografie. Ook voor mens en natuur zijn er in elk leerjaar 5 thema’s waarin natuur & techniek op een uitgekiende manier worden verbonden met aardrijkskunde, en dan vooral de fysische geografie. Elk thema bestaat uit minimaal 6 en maximaal 8 lessen. De startles en de Onderzoekend leren les zijn optioneel.

 

Belang van burgerschap

In elk thema zit een burgerschapsles. In deze les leggen de leerlingen een link vanuit de lesstof naar de huidige samenleving en hun eigen wereld. Ze discussiëren of filosoferen samen over het onderwerp: hoe kun je de kennis die je hebt opgedaan, gebruiken om met elkaar na te denken over een goede oplossing of over een dilemma? Door naar elkaar te luisteren, leren ze veel. Ook - of juist - als de meningen verschillen.

 

Differentiatie

Alle leerlingen werken bij Code D in hetzelfde werkboekje aan dezelfde opdrachten, maar met verschillende vormen van differentiatie is maatwerk mogelijk voor iedere leerling. Zo kun je ze extra ondersteuning en uitdaging bieden. Per les is er een focusvaardigheid en in de handleiding staan voor elke focusvaardigheid observatiepunten en tips waarmee je de leerlingen kunt ondersteunen. Daarnaast kun je de optionele lessen onderzoekend en ontwerpend leren (OOL) naar wens uitbreiden. De stappen hiervoor staan in een overzichtelijk kader in de handleiding. Als eindproduct presenteren de leerlingen wat ze onderzocht en ontdekt hebben. Ze maken bijvoorbeeld een infographic, interviewen elkaar of stellen een moodboard samen. In de handleiding en in de Doris staan ook tips en ideeën om de lessen te verrijken, waarmee de leerlingen die meer of een andere uitdaging nodig hebben op verschillende manieren aan de slag kunnen.